En god nattesøvn er lige så afgørende for din sundhed som sunde spisevaner og motion. Hvis du sover dårligt om natten, er der mange ting, du kan gøre for at forbedre nattesøvnen. Se her, hvordan du vågner frisk og veludhvilet hver morgen.

#1: Gør søvnen til en nydelse

Det bedste, du kan gøre, hvis du vil sove bedre om natten, er at ændre dit perspektiv på søvn. Det handler om, at du skal se på søvnen som en nydelse, hvis du vil have mest muligt ud af den. Søvnen er ikke bare noget, der skal overstås, men noget, der rent faktisk er med til at sikre, at du har et godt helbred og performer godt i løbet af dagen.

#2: Få 7-8 timer søvn hver nat

Det er vigtigt, at du afsætter tilstrækkeligt med tid til at få en god nattesøvn. Det gør sig også gældende, hvis du har travlt. Forskning viser, at du skal sove minimum 7 timer om natten, hvis du vil være frisk og veludhvilet, når du vågner op igen.

Selvom du måske har en presset hverdag, der er en god film i fjernsynet eller noget helt tredje, som stjæler din opmærksomhed, er det nødvendigt, at du afsætter nok tid til at få din nattesøvn, så du kan vågne op og være frisk til de udfordringer, du uden tvivl vil møde i løbet af en dag.

#3: Sørg for et ordentligt sovemiljø

Dit soveværelse skal kun bruges til søvn og sex, hvorfor du ikke bør have nogle forstyrrende elementer, som stjæler opmærksomheden. Brug ørepropper eller sovemaske, hvis du har svært ved at distrahere fra lyde og lys. Du kan også forsøge dig med en kugledyne, hvis du har svært ved at falde i søvn om aftenen.

Du kan også hænge mørklægningsgardiner op, så du er sikker på, at der altid er dæmpet belysning på dit soveværelse. Du bør heller ikke have et fjernsyn på dit soveværelse, da det kan distrahere dig fra dét, der er vigtigt.

#4: Slap af og fald til ro, før du skal sove

Det er vigtigt, at du giver dig selv tid til at falde til ro, før du går i seng. Afsæt mindst en time til at høre stille musik, læse, tage et varmt bad, meditere eller hvad der nu får dig til at komme ned i gear, før du skal i seng.

Det vil hjælpe dig med at få lettere ved at falde i søvn. Det hjælper også, hvis du ikke kigger ind i din telefon, da vores kroppe er designet til at være vågne, når der er lyst – og her hjælper kunstig belysning fra din telefon bestemt ikke på dine søvnproblemer.