Hvad skal man spise, når man træner?

///Hvad skal man spise, når man træner?

Hvad skal man spise, når man træner?

Når du gerne vil have en sund livsstil, kræver det regelmæssig motion og god, nærende kost. Det er børnelærdom for de fleste, der er vokset op med kostpyramiden.

Man hvad skal man spise, når man træner lidt hårdere end de fleste? Er en varieret kost med et gennemsnitligt energiindhold tilstrækkeligt?

Det giver vi dig svar på her.

Det kræver energi at være aktiv

Kroppen forbruger dagligt en vis mængde energi. Ikke bare på træning, men også på at holde sig selv i live. Dette basisenergibehov skal derfor som minimum dækkes. Det siger sig selv.

Derudover kan du yderligere tilpasse dit energiindtag efter, hvad målet med din træning er. Måske vil du gerne tabe dig. Så skal du indtage mindre energi, end du forbrænder.  Vil du tage på, har du omvendt brug for at spise mere, end din krop omsætter til energi.

Vil du gerne holde vægten, skal du derimod indtage samme mængde energi, som din krop forbruger.

Populært omregner man energiindholdet i mad til kilokalorier – forkortet kcal. Ved at tælle indtaget af kalorier, kan man på en nem måde at holde styr på energiindtaget.

Du skal spise mere, når man træner

Hvis du træner målrettet – enten for at opnå bedre udholdenhed eller øget muskelmasse – er det dog imidlertid ikke nok at kigge på energiindholdet. Her skal du også kaste et blik på de næringsstoffer, der er i den mad, du spiser.

Træner du for at opbygge muskelmasse, har din krop nemlig brug for flere proteiner end normalt, da disse er nødvendige for at musklerne kan vokse.

Dyrker du omvendt udholdenhedssport, kan du derimod have brug for hurtig, let omsættelig energi undervejs og her er træningstilskud tilsat druesukker oplagte. Druesukker frigives nemlig hurtigt til blodet og er på den måde ”hurtigt brændstof” til musklerne.

Vælg dog dine energisnacks med omhu.

Der er for eksempel omtrent lige mange kalorier i en proteinbar og en KitKat, men førstnævnte indeholder langt mindre sukker, meget mere protein (som er vigtigt når du træner) og har generelt en bedre ernæringsmæssig sammensætning.

En proteinbar vil derfor både mætte dig og ikke påvirke dit blodsukker i samme grad, som chokoladebaren.

Husk kosttilskud når du træner

For at være sikker på din krop får dækket alle sine behov for næringsstoffer, når du træner, kan det være en god idé at indtage kosttilskud. Især hvis du følger en særlig diæt med restriktioner i form af fødevarer, du ikke må indtage.

Et af de tilskud der er vigtige, når man træner, er fiskeolie.

Fiskeolie kan bidrage til at holde leddene sunde og smidige og dermed formindske den stivhed i kroppen, man ofte kan opleve efter træning. Derudover kan olien også have en positiv effekt på stofskiftet, så kroppen hurtigere kan omsætte energi. Det er især en fordel, hvis du gerne vil tabe dig.

Fiskeolie kan i øvrigt have en generel god indflydelse på dit helbred og mindske risikoen for blodpropper og pludselige hjerteanfald markant.

By |2018-08-31T12:20:51+00:0031. august 2018|Hvad|0 Comments

About the Author:

Jeg hedder Henrik, og jeg skriver de fleste indlæg her på sitet. De er alle formet som spørgsmål og svar. Så måske kan du finde en masse ny viden (eller blive underholdt) ved at bevæge dig rundt på siden.

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.