Måske ved du, at det er en god idé at gå i seng på samme tidspunkt hver aften, hvis du vil have de bedste forudsætninger for en god og uafbrudt nattesøvn, så du kan vågne op frisk og veludhvilet. Men ved du, hvilket tidspunkt det er bedst at gå i seng på? Hvis ikke, følger her en række gode råd.

Der er helt bestemte tidspunkter for de alle mennesker – også selvom du står op på forskellige tidspunkter. Det er blot vigtigt, at du sørger for, at du går i seng på det helt rigtige tidspunkt i forhold til din søvncyklus og det tidspunkt, du ønsker at stå op på.

Hvis du gerne vil være frisk og veludhvilet om morgenen, kræver det, at du falder i søvn på bestemte tidspunkter, der matcher det tidspunkt, du står op om morgenen. Hvis du skal stå tidligt op, er det derfor ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du skal gå i seng tidligt.

Du skal basere din søvn på dine søvnstadier

De færreste er klar over det, men der findes en såkaldt ‘søvnlommeregner’, som du kan bruge til at udregne dine søvnstadier. Her har du mulighed for nemt og enkelt at finde ud af, hvornår du bør gå i seng, samt hvornår du bør stå op.

Hvis du vil sove godt hver nat, kan det derfor være en god idé at sætte dig ind i, hvordan dine søvnstadier fordeler sig – og her kan du eksempelvis bruge en søvnlommeregner. Den kan udregne, nøjagtigt hvornår du skal gå i seng, hvis du indtaster, hvornår du har tænkt dig at stå op.

Hvordan regner jeg ud, hvornår jeg skal stå op?

Du kan nemt og præcist udregne, hvornår du skal stå op. En søvncyklus varer som regel mellem 90 og 110 minutter, hvilket betyder, at du på en normal nat kommer igennem fire og seks søvncyklusser. Disse stadier er afgørende for, om du føler dig veludhvilet, når du vågner om morgenen.

Hvis du vågner midt i en af disse søvncyklusser, er der større risiko for, at du vil føle dig træt og irriteret, når du vågner. Vågner du mellem to cyklusser, vil du føle dig langt mere frisk – og det gælder også, hvis du har sovet i mindre, end du ellers ville gøre.

Du skal derfor basere udregningen på, hvornår du har tænkt dig at stå op. På den måde kan du gå i seng på et tidspunkt, som gør, at du vågner mellem to søvncyklusser, når dit vækkeur ringer, og så føler du dig mere frisk og veludhvilet.