Hvornår er det Black Friday?

///Hvornår er det Black Friday?

Hvornår er det Black Friday?

Black Friday er altid dagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving. Fredagen har tradition for at byde på mange tilbud med store rabatter.

I USA afholdes Thanksgiving den fjerde torsdag i november. Dermed falder Black Friday den fjerde fredag i november. De kommende år ligger Black Friday på følgende datoer:

  • 23/11/2018
  • 29/11/2019
  • 27/11/2020
  • 26/11/2021
  • 25/11/2022
  • 24/11/2023
  • 29/11/2024

Hvorfor afholdes Black Friday?

Traditionen med tilbud om fredagen stammer fra USA hvor man har fridag om torsdagen. Mange offentligt ansatte medarbejdere og skoleelever har desuden fri om fredagen – hvorfor de har tid til at shoppe amok.

Det siges at navnet Black Friday stammer fra det trafikkaos der automatisk dannes, når mange handlende skal transportere sig i bil til en butik om fredagen. Sort refererer til at det bliver helt fyldt med mennesker på gaden. Andre teorier er at navnet hentyder til de sorte bundlinjer, som kan skabes efter en god afsætning i butikkerne.

Black Friday i Danmark

Dagens tilbud skyder gang i den store julehandel, som også i Danmark er blevet udvidet til at starte tidligere år for år.

I Danmark er det dog oftest tilbud i et anden størrelsesorden end i staterne. I USA finder nemt tilbud med 50-70% rabat – hvilket er noget over niveauet i Danmark. Medier rapporterer hvert år om danske butikker der markedsfører bedre tilbud, end de egentligt har.

Andre tilgange til tilbudsdagen

Der har flere gange været virksomheder, som har forsøgt at danne en modkultur til dagen som af nogle betegnes som ”Buy Nothing Day”. Der forsøges er at sætte fokus på hvordan kulturen med ”brug og smid væk” ikke er bæredygtig.

Design firmaet ELSK har tidligere holdt lukket på dagen – med en besked om at Black Friday er mod alt hvad de står for. De ønsker ikke at arrangere et salg, som har til mål at gøre produkter billigere og dårligere. ELSK vil lave kvalitet – og have en bæredygtig forretning. Ligeledes har andre fulgt trop og lukket deres butik.

Tøjmærket Patagonia var i 2016 i lignende tanker og gav 100% af sit fredagssalg til græsrodsorganisationer der arbejder med at forbedre planetens forhold og bæredygtighed. I 2011 markedsførte mærket også sine holdninger under overskriften ”Don’t Buy This Jacket”. Har var målet at få folk til at reparere sin gamle jakke – eller købe brugt – fremfor at købe nyt.

Ingen rabat, men bedre service

En anden løsningsmodel med samme grundlag som lukninger – er butikker der ikke giver rabat på dagen, men sætter fokus på en ekstraordinær god service.

I Sverige har Naturkompaniet taget afstand fra tilbudsdagen. Deres statement for dagen var: ”Naturkompaniet er ikke meddelagtig i Black Friday. I stedet vil vi hjælpe dig med at pleje og reparere det udstyr, du har, før du køber igen. Fredag vokser vi jeres støvler og sko gratis. Nyd en kop sort kaffe, mens du venter og deler dine eventyr.”

Det danske søsterselskab Friluftsland går i de samme fodspor – og sætter fokus på bæredygtighed og langtidsholdbare produkter. Kundeservicen i butikskæden er altid i fokus og der opleves et ekstraordinært godt serviceniveau året rundt.

Måske Black Friday får et mere grønt aftryk i fremtidens Danmark. Det må tiden vise.

By | 2018-06-06T10:42:18+00:00 6. juni 2018|Hvorfor|0 Comments

About the Author:

Jeg hedder Henrik, og jeg skriver de fleste indlæg her på sitet. De er alle formet som spørgsmål og svar. Så måske kan du finde en masse ny viden (eller blive underholdt) ved at bevæge dig rundt på siden.

Leave A Comment