Bliver man tyk af alkohol?

///Bliver man tyk af alkohol?

Bliver man tyk af alkohol?

Det er ingen hemmelighed, at det meste af det alkohol vi drikker, indeholder en masse kalorier og dermed ikke er en del af den sunde livsstil, eller en ingrediens i slankeplanen. Men kan man ikke undgå, at blive tyk af, at drikke alkohol, eller kan man minimere risikoen for, at tage på i vægt?

Derfor tager du på når du drikker alkohol til maden

Leveren genkender de biprodukter og tilsætningsstoffer, som findes i de fleste alkoholtyper der drikkes, og vil prioritere, at nedbryde disse biprodukter FØR de øvrige næringsstoffer som findes i maden man spiser. Derved vil kroppen først forbrænde de ”tomme” kalorier fra alkoholen, og først herefter begynde fordøjelsen af den næringsrige mad. Når man drikker alkohol til maden, indtager man derfor flere kalorier end kroppen kan nå, at forbrænde, og dermed vil kroppen gemme de ekstra kalorier som fedtceller. Desuden viser forskellige studier, at kroppens forbrændingsevne, kan blive bremset med helt op til 73%, når du indtager alkohol med maden.

Hvordan skal man drikke alkohol for, at tabe sig?

For ikke, at fylde kroppen med tomme kalorier når der drikkes alkohol, findes der nogle gode råd: Sørg for ikke at fylde vinglasset til randen, man kan stadig hygge sig og skåle med et halvt fyldt glas vin til maden. Tænk over hvad spiritus blandes op med. Man kan let minimere kalorierne, ved at blande op med fx tonicvand eller vand med citron eller lime – undgå de søde sodavand eller juicer! Er man i gang med et vægttab og samtidig ønsker, at drikke alkohol, er et godt råd, at du nøjes med, at sippe til drinksene i stedet for at bunde dem i en fart. Når man sipper til alkoholen, har kroppen en langt større chance for, at kunne nå, at forbrænde og nedbryde alkoholen før næste drink indtages. Som bonus ved denne måde at drikke på: Der vil opleves langt færre tømmermænd.

Kan man drikke alkohol mens man er på slankekur?

Man kan sagtens drikke alkohol og tabe sig samtidig. Alkohol i sig selv feder ikke – det gør de søde væsker som ofte blandes op med derimod! Ren alkohol (Fx vodka eller gin) består hovedsageligt af vand, og har derfor meget få kalorier. Kalorierne tilsættes i det som blandes op med – fx sodavand eller juice.

Et vægttab består af flere ting, men en meget enkel forklaring ser således ud:

  • Indtager man flere kalorier end man forbrænder – tager man på.
  • Forbrænder man flere kalorier, end der indtages – taber man sig.

Forsøger man at tabe sig, eller forsøger man blot, at holde sin vægt – og samtidig gerne nyder alkohol til maden, bør man være opmærksom på følgende:

Det er let at overse de ekstra kalorier, både i det man spiser, men også i det man drikker. Et glas hvidvin indeholder ca. 104 kalorier og en øl ca. 150 kalorier. Bliver alkoholen ”forsødet”, stiger kalorieindholdet. Fx indeholder en whisky/cola sjus ca. 135 kalorier og en vodka/Red Bull ca. 139 kalorier. Vælger man derimod fx en cocktail som Pina Colada, kan man sige ”goddag” til over 300 kalorier!

Bliver man sulten af, at drikke alkohol?

Selvom alkohol oftest indeholder en del kalorier, bliver kroppen ikke mæt på samme måde, som hvis man spiser mad med det samme kalorieindhold. Faktisk viser undersøgelser, at alkohol kan få os til, at spise mere mad? Alkoholen undertrykker leptin hormonet, som ellers normalt fortæller hjernen, at man skal stoppe med at spise, og derved påvirker ens appetit. Derfor kan man efter, at have indtaget alkohol, være mere tilbøjelig til, at lige nappe et pizzaslice eller en burger – selvom man burde være mæt.

Kan man stadig tabe sig mens man går i byen og drikker?

Man kan faktisk godt tabe sig, selvom der drikkes alkohol og festes. Dog skal man være opmærksom på kalorieindhold og indholdet i det alkohol man drikker. Glem kalorierne i vinen eller øllet for et øjeblik! De fleste kalorier i alkohol, kommer nemlig fra de søde væsker, som spiritus blandes op med. Spiritus alene indeholder da kalorier, men det er slet ikke mængden af kalorier i fx vodka som er synderen, det er kombinationen af søde sukkerholdige væsker, blandet med spiritus til gengæld!

En cocktail som fx daquiri kan indeholde helt op til 35 gram sukker – eller fortalt på en anden måde: 7-8 teskefulde sukker! Opblandet cocktails har oftest over dobbelt så mange kalorier, end alkoholen alene. Desuden er sødmen i det man blander op med, ofte enkle og raffinerede sukkerarter, og når disse kombineres med måden som alkohol i forvejen påvirker stofskiftet, bliver det bare endnu værre, for både sundhed eller eventuelt forsøg på vægttab.

Opskrift på en sund bytur

Spis et sundt måltid til aften, hvor der er god balance mellem grøntsager og kød. Drik masser af vand til maden, og generelt i løbet af dagen. Sørg for, at drinksene i byen, består af ren spiritus. Beslut at det fx primært er Gin & Tonic som drikkes. Drik drinksene langsomt – gerne sippe til dem, og husk at drikke rent vand mellem hver drink. Dans eller udfør andet fysisk aktivitet for, at få pulsen op, og begynd gerne at svede lidt.

Inden du går i seng, drik et lille glas vand, og stil et glas vand ved sengen. Hvis man vågner tørstig, kan man blot tage et lille nip af vandet. På denne måde, har man oftest ikke behov for at stå op for hverken, at tisse eller tage et glas vand. En god uafbrudt søvn, er essentielt for både minimering af tømmermænd, samt hvordan kroppen arbejder i løbet af natten for, at forbrænde alkoholen i systemet.

By | 2018-01-02T13:41:23+00:00 2. januar 2018|Andet|0 Comments

About the Author:

Jeg hedder Henrik, og jeg skriver de fleste indlæg her på sitet. De er alle formet som spørgsmål og svar. Så måske kan du finde en masse ny viden (eller blive underholdt) ved at bevæge dig rundt på siden.

Leave A Comment